Wednesday, February 19

INFO : TUKAR DUIT ROSAK

Hai there…
Assalamualaikum…

                Tadi siang aku ikut officeboy kami pergi bank.  Aku ikut pun sebab paksarela.  Accountant kami yang suruh aku ikut supaya jaga kereta masa officeboy tu berurusan di bank.  Dorang takut kereta kena saman lagi.  Aku pun yang tengah memang tiada kerja dengan senang lenang lah setuju ikut officeboy tu.  Tapi aku ikut bukan sebarang ikut.  Aku ada hajat sebenarnya.  Hajat ni bertahuntahun sudah aku simpan.  Belum sempat aku cakap dekat officeboy tu, dia lagi cepat tanya aku.  “kau ikut ni ada mahu pergi mana-mana lagi kah?”.  Hah.! Dengan pantas aku jawab, “kalau kita pergi BNM boleh?” *sambil mata kelip2 bibir senyum sungging.  Officeboy tu pun senyum dan bilang saja ok.

                Tujuan aku mahu pergi ke BNM atau Bank Negara Malaysia ini adalah kerana untuk menukar duit rosak yang telah berkurun lama aku simpan.  Bukan lama mana sangat pun, ada lah dalam setahun dua ni.  Masa belajar di PoliKK dulu, kelas aku ada buat lawatan ke BNM ni.  Dari lawatan itu lah aku tahu yang duit rosak/koyak ini boleh di tukar di BNM.  Even duit yang hangus terbakar pun masih laku kalau tukar di BNM.  Cumanya nilai duit tu berbeza sedikit mengikut kadar kehangusannya.   Kalau nak faham lagi korang baca prosedur dan garis panduan penilaian wang kertas cacat/rosak

                Cara tukar duit koyak di BNM ni sangat mudah.  Meh aku cerita pengalaman aku siang tadi.   Sampai saja di BNM, abang polis yang jaga di pintu pagar awal2 sudah tanya “nak pergi mana?”  Aku kemas tudung sikit, buat muka comel sikit, senyum sikit baru aku  jawab “nak tukar duit”.  Lepas dengar suara aku yang comel, abang polis pun bagi kebenaran aku masuk.  Sampai di pintu masuk pula, ada lagi sorang abang polis tanya soalan sama.  Aku bagi jawapan yang sama juga.  Lepastu abang polis tunjuk kaunter yang patut aku pergi.  Urusan tukar duit ni senang sebenarnya.  Sampai di kaunter, pegawai akan bagi satu borang untuk diisi.  Lepas siap isi borang kita akan bagi balik borang tu dengan semua duit rosak.  Kita duduk sekejap sambil main instagram sementara tunggu pegawai siap menilai duit tu. Lepas siap pegawai tu akan panggil kita untuk bagi duit dan salinan borang yang kita isi.  Selesai.  Mudah dan pantas bukan.  Yang lagi sioknya, bagi duit buruk dapat duit baru.  Awesome! 
               

Borang+duit rosak

Salinan borang+duit baru

Mkay Bye…
Salam…


*masih dalam mood cuti.  Minggu lalu lawat penang dengan kawan.  Teruja sebab pertama kali bercuti dengan kawan.

No comments:

Post a Comment