Tuesday, January 14

RESEPI : MAKAN PISANG REBUS

hai there...
assalamualaikum...


masih belum terlambat lagi ni nak ucap selamat tahun baru 2014 kepada semua terutamanya rakyat malaysia. memandangkan ini adalah entri pertama dalam blog ni, jadi saya mahu ceritakan sedikit pengalaman saya yang PERTAMA tentang.......jengjengjeng...makan pisang rebus.


sebenarnya pisang rebus ni memang nenek dan mama saya selalu buat juga untuk makan sambil minum-minum petang.  tetapi memandangkan pisang adalah sejenis buah yang memang lembut dan selepas di rebus menjadi lagi lembut, saya agak kurang berkenan dan sedikit tidak berani untuk makan dan rasa pisang rebus ni.

nak di jadikan cerita, adalah akauntan kami di office ni datang ke office bawa pisang rebus. dia ajak makan sekali dan atas dasar hormat dengan pelawaan staf yang lebih senior, saya pun makan lah pisang rebus tu. dengan muka takut-takut + bismillahirrohmanirrahim, saya pun gigit, kunyah dan telan lah pisang tu. lepas tu apa yang saya rasa adalah.. "wow..!! rasa pisang rebus ni tidaklah teruk mana pun. sedap. macam pengat pisang"

mula dari hari tu, kalau ada pisang rebus lagi mesti saya makan punya lah. oh ya, pisang yang kena rebus ni mestilah guna pisang yang jenis besar dan kulit yang tebal sikit..kalau nak guna pisang emas, untuk di bawa belayar bolehlah. 

cara-cara nak buat pisang rebus ni macam ni
  • potong pisang dari sikatnya (potong jadi sebiji-sebiji lah ni)
  • buang hujung kulit pisang sedikit
  • susun ke dalam periuk dan masukkan air (pastikan pisang-pisang tu senang berenang dalam periuk)
  • rebus dengan api sederhana selama 10-15 min
  • lepas siap, boleh lah dihidang
kalau nak lagi sedap boleh makan dengan kelapa yang digaul dengan gula. perghhh, terliur dah ni nak makan pisang rebus. dekat dapur ada seplastik pisang nak di rebus bawa ke office besok. silap-silap petang ni pun dah habis kena rebus pisang-pisang tu. terliur punya pasallah ni. 

mkay bye..
salam..

No comments:

Post a Comment